Läsare

11 dec. 2011

Lite oviktiga tankar bara....

Jag och Beatrice, min rumskompis på jobbet, hade en diskussion häromdagen....

Hur kommer det sig att alla färger kan ha olika nyanser förutom Svart?

När vi förklarar saker och tings utseende använder vi ofta färg i olika nyanser för att vi lättare ska förstå varandra exempelvis mörkblå jeans, ljusrosa tröja, pippigul bil, plommonröd topp osv. Men det är ytterst sällan som vi definierar färgen svart. Visst har jag någon gång använt mig av ordet nattsvart, men det har inte riktigt haft med beskrivningen av en sak att göra utan snarare ett uttryck för en känsla. Är det så att svart, är den färg som vi alla på ett sätt har en gemensam förståelse för vad det menas? En svart tröja misstolkas sällan för att vara en ljussvart eller mörksvart tröja, utan bara svart. En blå tröja däremot behöver lite närmare förklaring i form av mörkblå, ljusblå, marinblå osv.

Hmmm... nått jag bara tänkte på....

/ Em

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar