Läsare

16 mars 2013

Träning så det känns bra på mitt sätt

Träning. Jag erkänner att jag är en "periodare" när det kommer till träning. På något sätt tar det emot att träna. Jag tycker att det ÄR KUL att träna men ändå tar jag gärna chansen att slippa. Jag har tänkt en del på detta o insett att en anledning som jag faktiskt tror är en STOR anledning är att jag blir påverkad av ALLA ANDRA. Jag jämför mig själv med andra o känner mig inte tillräckligt DUKTIG! Jag tänker ofta jag är inte tillräckligt stark, inte tillräckligt snabb o inte tillräckligt uthållig! Jag vet att man inte ska jämföra sig med andra men jag har svårt att låta bli. Media skapar också träningshysteri. Av någon anledning "hatar" jag ofta frågan: ska du träna? Anledningen: jag skäms om jag inte ska det o tappar av någon underlig anledning lusten att träna om jag planerat att träna, för då känns det som ett krav på mig själv att träna.  Ja, jag vet, detta är invecklad omvänd konstig psykologi! Vet inte varför jag fungerar så. Viktigt: Missförtå mig inte nu, jag uppskattar ändå frågan om träning o vill bli tillfrågad. Min tsnkereaktion är något jag jobbar på.

En annan sak. Jag har också svårt med att det är många människor på gymet, passet o det kan bero på att det då finns fler att jämföra sig med.

Eftersom jag faktiskt tycker att det är kul att träna har jag kommit på mitt sätt. Jag tränar gym på morgonen minst två gånger per vecka innan jobbet. Då är det lite folk o de enda jag kan jämföra mig med är mina kära kollegor. På nått sätt känns det helt okej för de känner mig o vi alla har individuella träningsmål! Plus att vi hejar på varandra o att vi ska utmana oss själva. Det ger också inspiration.Det tycker jag om! Sen är det skönt att ha träningen avklarad o eftermiddagarna öppna för spontanitet.Morgonträning är min grej!

Mina träningsmål:
- klara 10 armhävningar på tårna (klara idag 5)
- 1dipps (heter det så?!) med min egen kroppsvikt
- 1 biceps chins med min egen kroppsvik.
- Ro 1 km på 4 min o 15 sekundet ( ror idag på 4 min o 45 sekunder) med motstånd 9.
Tiden som jag har på mig att klara dessa mål är inte satt, utan det kommer när det kommer, men förhoppningen är innan sommaren.

Dessutom ska jag fortsätta med min morgonträning med kollegorna då det blir ett sätt att umgås även utanför jobbet. Jag ska också försöka att bara jämföra mig med själv o tror att mina tränigsmål kan hjälpa mig med detta. VIKTIGAST är dock att jag känner att den träning jag gör är rolig o jag mår bra av den! Min kropp kräver lite ttäning på grund av ett stillasittande arbete.

/Em

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar