Läsare

15 aug. 2011

Grekland

Första veckan på vår semester åkte vi tillsammans med Fia, Tommy och Ida till Grekland och ön Samos. Vi flög en tidig morgon och kom fram lagom till lunch. På flygplatsen fick vi gå på en buss som skulle ta oss till terminalen, det visade sig dock att bussen endast körde ett varv runt flygplanet och så var vi framme... hade lika gärna kunnat gå de 100 metrarna men rätt ska va rätt, det är buss som gäller från flyg till terminal. När väskorna så hade kommit satte vi oss på transferbussen och åkte i ca 3 minuter så var vi framme vid vårt hotell=)



Hotellet låg som sagt nära flygplatsen vilket innebar att vi både fick uppleva en och en annan start och landing. Jag trodde att jag skulle störa mig på att höra flygplan susa över huvudet stup i kvarten men jag var snarare fascinerad över hur dessa stora "fordon" klarar att landa och lyfta och följde detta med spänning.



Hotellet låg 50 meter från stranden och poolen hade vi endast 10 meter från vår dörr. Det var verkligen ett perfekt läge med tanke på att det blåste en del vissa dagar och då var det skönt att kunna varva strand och pool. Ida var den som badade mest och tyckte om att plocka med stenarna. Johan gillade också att bygga stenformationer som Ida sedan rasade.







På kvällarna gjorde vi oss fina och promenerade 1 kilometer in till hamnsamhället Pythagorion. Det var verkligen ett mysigt samhälle med en liten shoppinggata och en lång hamn med resturanger och barer samt en och en annan mysig liten gränd. Vi åt god mat och njöt av omgivningen. Några av favoriterna blev en grekisk restaurang mitt på en strand samt en italiensk restaurang vid hamnen.








Charmtrollet Ida tyckte nog förutom att bada att kvällarna inne i Pythagorion var bland de roligaste. Mycket folk att titta på och många att charma. Hon kan redan en hel del knep för att charma sin omgivning förutom att se otroligt söt ut så kan hon säga tack tack, fejk skratta högt och dansa på "beställning". Jag tyckte dock att hon behövde lära sig några knep till så jag lärde henne att räcka ut tungan...mycket populärt och Fia och Tommy=)



En av dagarna åkte jag och Johan på en båtutflykt. Båten avgick från Phytagorions hamn och med oss på båten hade vi också en Get!? Första turen tog oss till en grannö till Samos kallad Lilla Samos där vi stannade ca en timme och badade. Efter detta åkte vi till kaptenens egna privata strand där vi solade och badade samt fick grillad mat. Snacka om att jag blev lite orolig att vi skulle äta Geten och kände en stor lättnad när jag såg den skutta efter kaptenen lydig som en hund. Det var en avslappnad och skön utflykt som höll allt vad den lovade.









Det var verkligen en helt underbar start på semestern. Tack för det trevliga resesällskapet, det får vi göra om!



Puss och kram på er!
/ Em

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar